joi, 24 noiembrie 2011

AUTOMOBILUL AUTONOM - PROIECTIE SF SAU REALITATE?



             Statul Nevada este primul si deocamdata singurul in lume care a autorizat in luna iunie a acestui an circulatia libera a automobilului autonom - „care se conduce singur”.

            Masina este rezultatul unor cercetari indelungate si aplicatii la programul Street View conceput de gigantul Google, in colaborare cu centrele universitare Stanford si  Carnegie Mellon.
            Automobilul „fara sofer” este un vehicul autonom capabil de a indeplini nevoile de transport ale unei masini obisnuite.  El „vede” mediul inconjurator cu ajutorul unor senzori radar si laser si al unor camere video si este capabil sa interpreteze datele in scopul luarii celei mai eficiente decizii in trafic. Soferul propriu-zis nu trebuie decat sa selecteze destinatia din computerul de bord si masina efectueaza singura toate manevrele de la inceputul calatoriei pana la sfarsit, terminand cu parcarea.



            Deocamdata, masina nu poate fi vazuta pe strazi, dar inevitabila introducere in traficul curent ar rezolva o gramada de probleme datorate factorului uman:
            - ar reduce numarul accidentelor
            - ar fluidiza traficul, prin capacitatea de a calcula si optimiza distantele
            - ar elibera soferul de manevrele de sofat
            - ar elimina constrangeri de varsta sau abilitati si dezabilitati ale soferului
            - oamenii nu mai trebuie sa-si ia masina peste tot pentru ca ea poate veni singura sa-i ia. De aici si functia de taxi, fapt ce ar micsora numarul autovehiculelor in trafic si ar reduce poluarea.

            Raspunsul inventatorilor germani de la Freie University la vehicolul Google n-a intarziat sa apara. Ei au conceput si modificat o masina care sa serveasca drept taxi fara sofer doar prin apasarea unui buton. Sistemul sau se leaga la Ipad-ul pasagerului care solicita un taxi intr-o anumita zona a orasului. Se poate chiar vedea pe harta cum masina parcurge singura distanta pana la tine.

           
            Automobilul se foloseste de o serie intreaga de scanere cu laser, camere video, GPS si radare pentru a rezolva situatiile problematice din trafic. Cu toate acestea, putem cu adevarat avea incredere in performantele sale??

            Cum reactioneaza cand intalneste pietoni rataciti sau ce se intampla cand in fata apare o alta masina care obtureaza vederea? Sau daca vreun huligan sparge vreo camera video sau vreun alt senzor? Evident, toate acestea trebuie sa-si gaseasca raspuns inainte ca vehicolul autonom sa poate circula in siguranta pe strazi.

Un comentariu: